Co to jest automatyzacja finansów?
Znam niewiele osób, które lubią opłacać rachunki takie jak czynsz, prąd, gaz czy internet. Jest to żmudna czynność, która uszczupla nasz stan konta. Dodatkowo jeśli próbujemy skorzystać z ofert banków to musimy wykonywać pewne czynności na kontach. Mój wpis będzie o tym czy dałoby się zautomatyzować lub uprościć te operacje bankowe, do których zasiadamy raz w miesiącu i jak to niektórzy określają „rzeźbimy”? Co to jest automatyzacja finansów?
Automatyzacja finansów
Cel mojej automatyzacji finansów to przede wszystkich skrócenie do minimum czasu potrzebnego na wykonywanie comiesięcznych opłat, ale także:
- regulowanie opłat w wyznaczonych terminach,
- odkładanie oszczędności,
- od czasu do czasu skorzystanie z promocji banków.
Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem na początku to podzieliłem moje płatności na 3 grupy:
- stała opłata, stała kwota w najbliższych miesiącach np. opłata za internet lub za telefon,
- stała opłata, zmienna kwota w najbliższych miesiącach np. czynsz za mieszkanie; opłata za prąd, gaz, przedszkole; podatek od nieruchomości,
- zmienne/pozostałe opłaty – opłaty po otrzymaniu faktury/rachunku np. wywóz śmieci w domku letniskowym, większe opłaty na potrzeby domowe.
Krok 1: Zlecenie stałe
Pierwsza grupa opłat to, te które wykonuję raz w miesiącu i nie zmieniają swojej kwoty z miesiąca na miesiąc. Do niej zaliczają się opłaty za internet lub za telefon. Te opłaty można zautomatyzować całkowicie używając stałego zlecenia. Ustawienie stałego zlecenia jest dosyć proste i elastastyczne w większości banków. W jednym z banków wygląda to tak jak na załączonych widokach.


Finalnie stałe zlecenie wygląda tak:

Krok 2: Szablon przelewu
Druga grupa opłat to wszelkiego rodzaju rachunki, które zmieniają swoją kwotę co miesiąc: opłaty za prąd, gaz, przedszkole (z wliczonymi posiłkami), czynsz. Rozwiązania są dwa. Pierwsze to zlecamy polecenie zapłaty. W niektórych bankach jest to opcja płatna lub należy udać się do banku w celu uruchomienia takiego polecenia. Ja wybrałem rozwiązanie drugie tj. szablon przelewu. Mam zdefiniowany szablon przelewu z wypełnionymi wszystkimi polami. Uzupełniam tylko kwotę, sprawdzam czy nie zmienił się numer rachunku i wysyłam. Przy 5-6 opłatach zajmuje mi to 5-10 minut. Dodatkowo mam taką zasadę, że tego typu rachunki trzymam w jednym miejscu, więc nie muszę ich potem szukać. W niektórych bankach warto zwrócić uwagę na to czy szablon jest zaufany. W przypadku szablonu zaufanego nie musimy dodatkowo uwierzytelniać tego przelewu.
Krok 3: Polecenie zapłaty
Większość banków oferuje polecenie zapłaty do najpopularniejszych opłat typu prąd, gaz, czynsz. Można z tego skorzystać. Mnie opis tego jak zrealizować polecenie zapłaty nie zachęcił. Ponadto nie byłbym w stanie zrealizować w ten sposób opłaty za przedszkole.
Źródło poniższych informacji można znaleźć tutaj.
W jaki sposób mogę ustanowić polecenie zapłaty?
Zdefiniowanie polecenia zapłaty jest możliwe do wykonania na kilka sposobów:
- Dostarcz samodzielnie do usługodawcy formularz zgód na funkcjonowanie polecenia zapłaty.
- Złóż w oddziale banku obydwa formularze zgód. W takiej sytuacji wysyłamy jeden z egzemplarzy w Twoim imieniu listem poleconym do dostawcy usługi. Aby polecenie zapłaty zaczęło prawidłowo funkcjonować, konieczne jest jego aktywowanie zarówno w banku - jako płatnika (Alior Bank) jak i w banku dostawcy usługi/usługodawcy.
- Udaj się do placówki partnerskiej wówczas dyspozycja przekazywana jest do oddziału banku.
Pozostałe opłaty – automatyzacja finansów
Pozostałe opłaty to bardzo nieregularne większe wydatki. Zazwyczaj zbieram takie opłaty/faktury i płacę po kilka na raz, uwzględniając termin płatności najwcześniejszej faktury.
Ja mam takie pomysły na moją automatyzację finansów. Jeśli masz inne pomysł to podziel się nimi w komentarzach lub napisz do mnie. Tymczasem, tym wpisem zbieram kilka istotnych informacji i zapraszam do innych artykułów na blogu.